Serviciul Român de Informaţii a transmis peste 100 de informări, in baza competentelor legale, privind problema dezinfectantilor din tară, diluati si cumpărati la preturi mari numai de la firma Hexi Pharma.
În Călăraşi, toate spitatalele(cinci) sunt pe lista "neagră" a dezvoltării infecţiilor. Deşi ofiţerii de informaţii şi presa nu au stat degeaba, niciunul din beneficiarii legali ai acestui tip de informaţie nu a îndeplinit vreo activitate de stopare a acestor ilegalităţi care pun în pericol sănătatea călărăşenilor.
Cei care au primit informarile(din judetul Calarasi) sunt: presedintele Consiliului Judetean Calarasi, R. Filipescu, prefectul judeţului G.Iacob.
De altfel, nici reprezentanţii Parchetului de pe lângă Tribunalul Călăraşi nu sunt străini de rapoartele efectuate, Ministerul Sănătăţii a transmis de fiecare dată când a controlat Spitalul Călăraşi raportul către această unitate de parchet:
Potrivit Ministerului Public, procurorii din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Călăraşi sunt: Purcărea Xenofonte, Miu Mădălina, Manea Cornelia, Nedelcu Monica, Nestea Antoaneta, Imireanu Cristina, Vasile Emilia.
De data aceasta, prin acţiunile presei locale şi naţionale s-a ajuns la o amplă anchetă penală, desfăşurată în prezent de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Menţionam că, în cazul unor posibile infracţiuni de serviciu, procurorii au posibilitatea legală să se autosesizeze. În Călăraşi, niciodată procurorii nu se autosesizează , deşi sunt relatate lucruri extrem de grave confirmate ulterior la nivel naţional, ci prima grijă a lor este să "nu afle presa".
Din păcate pentru ei şi din fericire pentru comunitatea locală, presa ştie mai mult decât publică.
Mulţumim pe această cale tuturor celor care ne-au ajutat în anchetele noastre privind spitalul, unele preluate de Ministerul Sănătăţii, încă din 2012: medici şi alte surse confidenţiale
„Dezinfectanții neconformi produc bacterii rezistente”
– Care-i efectul folosirii unui antiseptic diluat sau necorespunzător?
– Dacă substanța e prea slabă, nu doar că nu mor microorganismele cele mai puternice. Dar apare încă un efect în lanț! Bacteria care supraviețuiește capătă imunitate și transmite imunitatea crescută generației viitoare de bacterii, care nu va mai răspunde nici la substanțele de concentrație și de caracteristici normale.
„Am făcut analize pe Thor și am găsit mari probleme”
– Despre Hexi Pharma ați informat?
– Da, sigur. De multe ori, firmele sunt mână în mână la licitații. Unele dintre ele. Perechile se cam știu. Aflasem de la un laborator din Germania, nemții sunt probabil campionii controlului pe dezinfectați, că Thor nu a trecut testele acolo, deși în România a avut rezultate bune declarate. Și, prin cineva, am făcut o analiză în Ungaria pe Thor ca să înțelegem ce se întâmplă.
– Conform legii, SRI este obligat să se prezinte în fața Comisiei Parlamentare de control în cazul în care va fi convocat. Dar legea nu interzice Serviciului să aibă el însuși inițiativa audierii. Își dorește SRI să vină în fața Comisiei Parlamentare și să prezinte probele că a tratat problema ca pe una de sănătate publică?
– Serviciul Român de Informații se supune controlului Parlamentar, în speță Comisiei de control asupra activității SRI. Punem la dispoziția Parlamentului României rapoartele noastre anuale de activitate, răspundem în fața președintelui CSAT, venim cu lămuriri la Comisia de control, ori de câte ori ni se solicită. Dacă există anumite aspecte de clarificat în ceea ce privește activitatea pe care o desfășurăm, sigur că ne prezentăm pentru a le clarifica. Răspundem și în fața cetățenilor în serviciul cărora suntem. De aceea, răspundem și la aceste întrebări puse de jurnaliști, în limita competențelor noastre legale.
– A avut SRI informații despre politizarea numirii directorilor de spital, a șefilor DSP și a vicierii achizițiilor publice din spitale prin influențe politice?
– Am răspuns la această întrebare mai sus. SRI a valorificat și transmis informări, potrivit legii, despre vulnerabilitățile și disfuncționalitățile sistemului public de sănătate.
UPDATE: Alex Căutiş, jurnalist la Kamikaze, a postat pe facebook o investigaţie din 2010 în care arăta că acelaşi spital SRI care a cumpărat prin achiziţie directă produse Hexi Pharma achiziţiona şi alte produse medicale, deşi Comisia de soluţionare a contestaţiilor demonstra nevalabilitatea procedurilor.
- O sursă a Serviciului Român de Informații face public prin intermediul ziarului un document pe care l-a trimis ofițerilor săi de legătură în octombrie 2014.
- În document, medicul epidemiolog detalia trucarea unei licitații la Spitalul Județean, unde a câștigat distribuitorul celui mai mare producător din lume, francezii de la Anios.
- Vreme de 8 ani, epidemiologul a explicat ofițerilor SRI cum mor oamenii în spitalele prost dezinfectate și cum se multiplică bacteriile.
- „Bacteriile tratate cu substanțe slabe capătă imunitate și o transmit generației viitoare de bacterii”, spune alt medic, de la „Sf. Pantelimon”.
- Practic, noi am vaccinat bacteriile, afirmă medicul!
- Doctorul susține că la secția ATI de la „Sf. Pantelimon” rata mortalității în weekend a ajuns la 40%!
- SRI confirmă pentru Gazetă: „Am făcut informări despre calitatea necorespunzătoare a unor dezinfectanți folosiți în spitale”.
- În același timp, la spitalul SRI de vis-a-vis de liceul ”Tudor Vianu” o altă firmă cîștigă licitațiile, dar conducerea spitalului semnează cu Hexi Pharma 63 de încredințări directe!
- Miniștrii sănătății neagă în bloc că au primit astfel de informări de la Serviciu.
Investigație de Mirela Neag, Răzvan Luțac și Cătălin Tolontan
„Vreme de 8 ani, le-am dat mii de acte celor de la SRI. Mi-au spus, la un moment dat, în glumă, că vor veni cu propriul top de hârtie”, zâmbește omul.
Vocea medicului se aude pe fundalul unui dangăt de urbe transilvană. Femei și bărbați, însoțiți de copii, se duc la slujbă.
Zâmbetul doctorului epidemiolog e călâu.
„Nu am sesizat vreun efect după informările mele. Licitațiile s-au trucat în serie. Substanțele neconforme au intrat în spitale. Cei din SRI îmi spuneau că fac și ei informări mai sus și că nu se întâmplă nimic. Iar eu le ziceam că, din cauza dezinfectanților cu mari probleme de calitate, mor oameni pe capete”.
Clopotele s-au oprit.
Ne arată hârtiile.
Ce a trimis sursa către SRI în octombrie 2014
Unul dintre documente are 20 de pagini și a fost trimis către Serviciul Român de Informații pe 27 octombrie 2014.
În el este detaliat felul în care un distribuitor al firmei franțuzești Anios urma să câștige o licitație la Spitalul Județean din localitate.
Anios este cel mai mare producător de dezinfectanți din lume. Firmă cu 115 ani vechime, Anios tocmai a cumpărat o fabrică gigantică în Turcia, a intrat în forță pe piața din Brazilia și negociază cu guvernul Chinei.
Serviciul Român de Informații: „Prețuim oamenii”
SRI este standardul în materie de gândire contradictorie a societății noastre. Îl bănuim de toate relele și îl invocăm pentru a ne oferi toate providențele.
Cât știe Serviciul, de fapt?
Și ce face cu ce știe?
El a promis: „Apărăm comunitatea în care trăim, preţuim oamenii, acţionăm pentru a le proteja tradiţia şi a le asigura viitorul”. A prețuit viața oamenilor în cazul dezinfectanților diluați și stricați și mistificați?!
Tot SRI a jurat ”să protejeze siguranța cetățenilor”. Și să culeagă și să verifice informații despre ”corupția care produce disfuncționalități majore în domenii precum sănătatea”.
Oriunde întorci privirea în lege sau în ce spune SRI despre el însuși, oriunde citești, greu găsești o frază care să nu se potrivească situației din sănătate. Sănătatea ar putea fi celălalt nume al SRI.
Ca să se afle
Epidemiologul e una dintre sursele SRI. „Vorbesc cu voi pentru că am vorbit cu ei aproape ani de zile și nu s-a întâmplat nimic!”, spune medicul.
„Dacă se vor supăra, asta e! Nu vreau să mă considere duplicitar sau trădător, dar e timpul ca oamenii să știe ce se întâmplă”, spune medicul.
Are o singură condiție. Fără nume și orașul din care provine.
Este unul dintre marile municipii ale României.
„Comisia de Biocide dă avize la produse care pică standardele”
– Ați fost plătit de SRI?
– Nu. Însă de 8 ani mă văd foarte des cu ei. Mă caută o dată pe lună sau, cel mult, o dată la două luni.
– Ați fost plătit de SRI?
– Nu. Însă de 8 ani mă văd foarte des cu ei. Mă caută o dată pe lună sau, cel mult, o dată la două luni.
– Și în ce consta colaborarea?
– I-am întrebat dacă îi interesează cu adevărat sănătatea publică. Mi-au spus că da. Și am început să le explic, pe îndelete, cum se câștigă licitațiile pe dezinfectanți nu doar aici, la noi, ci în toată țara.
– I-am întrebat dacă îi interesează cu adevărat sănătatea publică. Mi-au spus că da. Și am început să le explic, pe îndelete, cum se câștigă licitațiile pe dezinfectanți nu doar aici, la noi, ci în toată țara.
– Erați practic o sursă a lor.
– Da. Am început prin 2008. Le furnizam documente. Și multe explicații. Foarte multe. Am vrut să-i fac să înțeleagă ce nenorocire se petrece. Nu știam despre diluare, asta am citit-o la voi. Dar diluarea este doar cea mai vizibilă dintre probleme, acum.
– Da. Am început prin 2008. Le furnizam documente. Și multe explicații. Foarte multe. Am vrut să-i fac să înțeleagă ce nenorocire se petrece. Nu știam despre diluare, asta am citit-o la voi. Dar diluarea este doar cea mai vizibilă dintre probleme, acum.
– Celelalte care sunt?
– Sunt foarte multe. Să dăm oamenilor un exemplu. În sălile de ATI nu ai voie, conform legii, să folosești dezinfectanți medii, ci doar de înaltă dezinfectare. Dar, prin măsluirea avizelor, Comisia Națională Pentru Biocide dă avize pe standarde pe care dezinfectanții nu le trec în realitate! Și așa ajungem să spălăm instrumentarul de operație sau saloanele de ATI cu substanțe care nu sunt conforme. Și care nu-și fac, normal, efectul.
– Sunt foarte multe. Să dăm oamenilor un exemplu. În sălile de ATI nu ai voie, conform legii, să folosești dezinfectanți medii, ci doar de înaltă dezinfectare. Dar, prin măsluirea avizelor, Comisia Națională Pentru Biocide dă avize pe standarde pe care dezinfectanții nu le trec în realitate! Și așa ajungem să spălăm instrumentarul de operație sau saloanele de ATI cu substanțe care nu sunt conforme. Și care nu-și fac, normal, efectul.
2024este anul pînă în care Comisia Națională de Biocide a prelungit de curînd avizul pentru acești dezinfectanți, deși mulți erau neconformi!
„Medicii știu că în saloanele ATI sunt cele mai multe infecții nosocomiale. Una dintre explicații este faptul că se folosesc dezinfectanți inferiori, care, în România, sunt clasificați drept superiori” Medic epidemiolog, sursă a SRI
Mărturie de la „Sf. Pantelimon”: 40% decese în weekend!
Discutăm în paralel cu un medic de ATI de la Spitalul de Urgență „Sf. Pantelimon” din București.
E unul dintre cei 25 de medici care a semnat o hârtie pentru înlocuirea conducerii.
Una dintre cauzele apelului lor disperat este subraportarea infecțiilor nosocomiale și creșterea deceselor, mai ales în ultimele trei luni.
„Dacă veți face statistica pe zilele de sâmbătă și duminică vă veți îngrozi! A ajuns și la 40%”, spune doctorul cu experiență de câteva decenii în ATI.
O asemenea cifră, 40% mortalitate în week-end, nu e întîmplătoare. Sau singulară. Sau tranzitorie. E ceea ce numește Stelian Tănase ”groapa de gunoi a sistemului”.
„Dezinfectanții neconformi produc bacterii rezistente”
– Care-i efectul folosirii unui antiseptic diluat sau necorespunzător?
– Dacă substanța e prea slabă, nu doar că nu mor microorganismele cele mai puternice. Dar apare încă un efect în lanț! Bacteria care supraviețuiește capătă imunitate și transmite imunitatea crescută generației viitoare de bacterii, care nu va mai răspunde nici la substanțele de concentrație și de caracteristici normale.
– Ca și cum e mai rău decât înainte de a dezinfecta instrumentarul?
– Da. Și nu vorbim doar despre podele, așa cum încearcă unii să mute discuția. Ci și despre aparatură, instrumentar, tot ce intră în contact cu sângele pacientului. Dezinfectanții contrafăcuți funcționează ca un vaccin pentru bacterii. Diferența e că imunitatea dobândită a bacteriilor se transmite genetic. A oamenilor, nu!
– Da. Și nu vorbim doar despre podele, așa cum încearcă unii să mute discuția. Ci și despre aparatură, instrumentar, tot ce intră în contact cu sângele pacientului. Dezinfectanții contrafăcuți funcționează ca un vaccin pentru bacterii. Diferența e că imunitatea dobândită a bacteriilor se transmite genetic. A oamenilor, nu!
– Care este rata reală de infecții nosocomiale la „Sf. Pantelimon”?
– Eu o estimez la 20%. Iar oamenii care scapă din spitale duc acasă germenii mutanți. E doar o chestiune de timp să avem de tratat infecții imposibil de vindecat cu mijloacele pe care le avem și le cunoaștem.
– Eu o estimez la 20%. Iar oamenii care scapă din spitale duc acasă germenii mutanți. E doar o chestiune de timp să avem de tratat infecții imposibil de vindecat cu mijloacele pe care le avem și le cunoaștem.
Într-un alt spital din București, la „Marie Curie”, lucrurile stau exact invers.
”N-am nimic de ascuns” a spus șeful secției de Terapie Intensivă Nou-Născuți, Cătălin Cîrstoveanu. Și lipit pur și simplu pe perete un afiș cu cifrele fundamentale. Operații, infecții și mortalitatea. În 2015, infecțiile nosocomiale au fost de 12%, iar mortalitatea este de 9%.
Epidemiologi trimiși în SUA pe pila firmelor
Înapoi în Ardeal la discuția cu sursa SRI.
– Ce licitații trucate le-ați reclamat?
– De la noi din județ, cele din 2008, 2010 și 2014. Și au câștigat exact cine le-am indicat, distribuitorii lui Anios, pe fiecare categorie de antiseptice. Discutam foarte des. Încercam să le explic standardele pe dezinfectanți ca să înțeleagă dezastrul.
– De la noi din județ, cele din 2008, 2010 și 2014. Și au câștigat exact cine le-am indicat, distribuitorii lui Anios, pe fiecare categorie de antiseptice. Discutam foarte des. Încercam să le explic standardele pe dezinfectanți ca să înțeleagă dezastrul.
– Când v-au căutat cei de la SRI ultima oară înainte de a deveni publică criza?
– În aprilie 2016.
– În aprilie 2016.
– Și le-ați explicat aceste lucruri în detaliu? Le-ați spus care e efectul?
– (Medicul simte că suntem circumspecți) Da. Și-mi spuneau mereu că ei fac rapoarte către șefi, apoi informări către ministere și Guvern și nu se întâmplă nimic.
– (Medicul simte că suntem circumspecți) Da. Și-mi spuneau mereu că ei fac rapoarte către șefi, apoi informări către ministere și Guvern și nu se întâmplă nimic.
– Dar nu ați primit niciun semnal că ceva se mișcă?
– La un moment dat, una dintre licitațiile de la Spitalul Județean a părut că reintră pe o linie corectă. Dar cred că a intervenit cineva politic și s-a revenit la „normal”.
– La un moment dat, una dintre licitațiile de la Spitalul Județean a părut că reintră pe o linie corectă. Dar cred că a intervenit cineva politic și s-a revenit la „normal”.
– Atât?
– A mai fost ceva. A existat o listă de epidemiologi trimiși în SUA la specializare de către Ministerul Sănătății. Eu deja nu mai eram în sistem, lucram în zona privată, dar am aflat și le-am zis: vedeți că a intervenit cineva care distribuie Anios și a pus medici pe listă ca un cadou din partea firmei.
– A mai fost ceva. A existat o listă de epidemiologi trimiși în SUA la specializare de către Ministerul Sănătății. Eu deja nu mai eram în sistem, lucram în zona privată, dar am aflat și le-am zis: vedeți că a intervenit cineva care distribuie Anios și a pus medici pe listă ca un cadou din partea firmei.
– Putea să facă o firmă privată un favor către epidemiologi pe banii ministerului?
– Da, putea. Au legături în minister. Și cei din SRI au verificat, că au și ei oameni în Ministerul Sănătății. S-au întors și mi-au spus: „Așa e, ai dreptate. Firma a intervenit la minister și și-a pus medicii pe listă!”.
– Da, putea. Au legături în minister. Și cei din SRI au verificat, că au și ei oameni în Ministerul Sănătății. S-au întors și mi-au spus: „Așa e, ai dreptate. Firma a intervenit la minister și și-a pus medicii pe listă!”.
„Apropo de ce declară acum premierul Cioloș că e mirat că nu există un laborator acreditat pentru eficacitatea biocizilor, le-am spus cu ani în urmă celor de la SRI că nu avem laborator. Și că ungurii au mai multe, tocmai pentru că, de regulă, în analizele pharma serviciile și poliția caută urme de droguri și alte substanțe” Medic epidemiolog, sursă a SRI
100.000 de euro/lunăeste necesarul de dezinfectanți la un spital județean (cifră medie)
20.000 de euro/lună
primește un spital județean pentru dezinfectanți (cifră medie)
primește un spital județean pentru dezinfectanți (cifră medie)
„Am făcut analize pe Thor și am găsit mari probleme”
– Despre Hexi Pharma ați informat?
– Da, sigur. De multe ori, firmele sunt mână în mână la licitații. Unele dintre ele. Perechile se cam știu. Aflasem de la un laborator din Germania, nemții sunt probabil campionii controlului pe dezinfectați, că Thor nu a trecut testele acolo, deși în România a avut rezultate bune declarate. Și, prin cineva, am făcut o analiză în Ungaria pe Thor ca să înțelegem ce se întâmplă.
– „Să facem” înseamnă SRI?
– Nu, nu. Eu și niște prieteni din privat. Unii erau chiar competitori ai Hexi Pharma.
– Nu, nu. Eu și niște prieteni din privat. Unii erau chiar competitori ai Hexi Pharma.
– Când ați vorbit cu SRI despre asta?
– Anul trecut, în 2015.
– Anul trecut, în 2015.
– Ce ați găsit?
– Mari neconformități. Le-am spus celor de la SRI, care au zis că dacă laboratorul nu e acreditat n-au ce să facă.
– Mari neconformități. Le-am spus celor de la SRI, care au zis că dacă laboratorul nu e acreditat n-au ce să facă.
Al doilea medic confirmă discuțiile cu SRI
”Ideea agenților era că dacă nu se face flagrant la mită e tare greu să se închidă cercul. Și le-am spus că mor oameni în cercul lor neînchis”Medic epidemiolog, sursă a SRI
Îl rugăm să ne dea un nume de alt medic care poate confirma că SRI a discutat și cu el. Ca să verificăm că SRI lucrează, într-adevăr, cu medici epidemiologi.
Ne oferă numele unui reputat doctor, între timp pensionat.
„Da, am discutat despre infecțiile nosocomiale și despre ceea ce se întâmplă în spitale cu SRI cu multă vreme în urmă. Să fie 10 ani. Dar îmi amintesc vag conținutul discuțiilor”, confirmă profesorul doctor.
„Le-am spus că va fi un dezastru și că mor oameni”
Continuăm discuția cu epidemiologul.
Continuăm discuția cu epidemiologul.
– Ce v-a mânat să spuneți toate aceste lucruri ofițerilor SRI?
– Licitațiile trucate duc la achiziția de dezinfectanți produși în Germania, Marea Britanie, Franța și România fără a respecta niște standarde europene minime. Mulți dintre productori ajung să mintă la performanțe, ca să coboare prețul. Plus că banii spitalelor sînt puțini față de nevoia de dezinfectanți. Toate acestea provoacă un dezastru continuu la noi în spitale, suferință, morți, cheltuieli imense cu antibioticele.
– Licitațiile trucate duc la achiziția de dezinfectanți produși în Germania, Marea Britanie, Franța și România fără a respecta niște standarde europene minime. Mulți dintre productori ajung să mintă la performanțe, ca să coboare prețul. Plus că banii spitalelor sînt puțini față de nevoia de dezinfectanți. Toate acestea provoacă un dezastru continuu la noi în spitale, suferință, morți, cheltuieli imense cu antibioticele.
– Exemple?
– Uitați, de pildă Steranios de la Anios și Cidex și Cidex OPA de la Johnson & Johnson, au fost folosiți cândva ca dezinfectanți, dar acum nu ar putea pentru că nu au standarde minime pentru un dezinfectant de instrumentar, dar sunt folosiţi în 80% din spitale ca sterilizanți! De pildă, ei nu pot fi folosiți pentru bronhoscopii și endoscopii, dar sunt!
– Uitați, de pildă Steranios de la Anios și Cidex și Cidex OPA de la Johnson & Johnson, au fost folosiți cândva ca dezinfectanți, dar acum nu ar putea pentru că nu au standarde minime pentru un dezinfectant de instrumentar, dar sunt folosiţi în 80% din spitale ca sterilizanți! De pildă, ei nu pot fi folosiți pentru bronhoscopii și endoscopii, dar sunt!
– Și cine a abandonat pe lanțul autorităților statului?
– Toți. De la Comisia de Biocide, Ministerul Sănătății, DSP-uri și spitale.
– Toți. De la Comisia de Biocide, Ministerul Sănătății, DSP-uri și spitale.
– Alt exemplu, vă rugăm?
– Comisia de Biocide a acceptat teste EN 1040 și 1276 pe bacterii și EN 1275 și 1650 pe fungi pentru Hexi Thor făcute la „Cantacuzino” și „Nasta”, care nu aveau acreditare pe aceste teste. Uitați, vă dau acest document.
– Comisia de Biocide a acceptat teste EN 1040 și 1276 pe bacterii și EN 1275 și 1650 pe fungi pentru Hexi Thor făcute la „Cantacuzino” și „Nasta”, care nu aveau acreditare pe aceste teste. Uitați, vă dau acest document.
Îl întinde din nou.
Cum arată o informare către SRI
Sursa SRI începe așa:
„De ce prezenta achiziție publică de dezinfectanți este nelegală și aranjată în marea majoritate pentru produsele ANIOS, neconforme unei unități sanitare din România, oricare ar fi distribuitorul acestor produse”.
„De ce prezenta achiziție publică de dezinfectanți este nelegală și aranjată în marea majoritate pentru produsele ANIOS, neconforme unei unități sanitare din România, oricare ar fi distribuitorul acestor produse”.
Pasajele curg unul după celălalt. „Pentru un dezinfectant detergent de instrumentar nu se poate accepta drept câștigător un produs cu un spectru parțial bactericid și fungicid, iar virucid limitat!!”.
Și tot așa, 20 de pagini.
„Pentru că produsul desemnat dinainte câștigător Anios Oxy Floor prin oxidare celulară nu este testat și nu îndeplinește în condiții obligatorii standard de testare standardele SR EN 14561, 14562, 14563, 14347”.
„Sunt două produse care nu au spectrul minim solicitat de către Comisia de Biocide pentru avizare. Un produs care nu are acest spectru minim, un biocid care are doar efect asupra bacteriilor și a fungilor nu ar trebui avizat pentru utilizarea în domeniul medical. SR EN 14348 și SR EN 14476 sunt standardele minime obligatorii pentru avizarea unui produs”.
„Hai la SRI că oricum o să nege!”
Mergem la Serviciul Român de Informații.
Pentru marea surpriză, neanticipată. Ne așteptam ca SRI să nege că a știut ceva despre măsluirea în masă a dezinfectanților vreme de un deceniu.
Întâlnirea e stabilită din timp, le comunicăm tema, le lăsăm timp să verifice.
Ovidiu Marincea este purtătorul de cuvânt al Serviciului. Îi decupăm câteva fraze din ceea ce le-a trimis sursa lor pe 27 octombrie 2010: „Știm că ați primit aceste date”.
Se uită, ni le dă înapoi, cutuma SRI e să nu discute pe documente și cazuri concrete.
OK, trecem la întrebările oficiale. În scris, ca să înțelegeți limbajul.
– Din informațiile ziarului, SRI a știut despre problemele de calitate ale dezinfectanților din spitalele românești. Confirmați acest lucru?
– SRI informează decidenții legali despre vulnerabilitățile sistemului public de sănătate. În documentele de informare adresate beneficiarilor legali, cu privire la problema infecțiilor nosocomiale, au fost prezentate inclusiv aspecte referitoare la calitatea necorespunzătoare a unor dezinfectanți utilizați la nivelul unităților spitalicești din țară.
– SRI informează decidenții legali despre vulnerabilitățile sistemului public de sănătate. În documentele de informare adresate beneficiarilor legali, cu privire la problema infecțiilor nosocomiale, au fost prezentate inclusiv aspecte referitoare la calitatea necorespunzătoare a unor dezinfectanți utilizați la nivelul unităților spitalicești din țară.
– În mod specific, puteți confirma că mai mulți miniștri ai Sănătății au fost informați despre neconformitatea dezinfectanților produși de mai multe firme?
– Printre beneficiarii legali ai informărilor noastre pe această problematică sunt președinții de Consilii Județene, prefecții, miniștrii, primul-ministru, președintele României. Toți acești beneficiari legali au primit informări constante, fiecare potrivit atribuțiilor lui, despre disfuncționalitățile din sistemul public de sănătate din România. În ultimii cinci ani, SRI a trimis circa 100 de informări, inclusiv pe chestiuni legate de fenomenul infecțiilor nosocomiale intraspitalicești.
– Printre beneficiarii legali ai informărilor noastre pe această problematică sunt președinții de Consilii Județene, prefecții, miniștrii, primul-ministru, președintele României. Toți acești beneficiari legali au primit informări constante, fiecare potrivit atribuțiilor lui, despre disfuncționalitățile din sistemul public de sănătate din România. În ultimii cinci ani, SRI a trimis circa 100 de informări, inclusiv pe chestiuni legate de fenomenul infecțiilor nosocomiale intraspitalicești.
– Conform legii, SRI este obligat să se prezinte în fața Comisiei Parlamentare de control în cazul în care va fi convocat. Dar legea nu interzice Serviciului să aibă el însuși inițiativa audierii. Își dorește SRI să vină în fața Comisiei Parlamentare și să prezinte probele că a tratat problema ca pe una de sănătate publică?
– Serviciul Român de Informații se supune controlului Parlamentar, în speță Comisiei de control asupra activității SRI. Punem la dispoziția Parlamentului României rapoartele noastre anuale de activitate, răspundem în fața președintelui CSAT, venim cu lămuriri la Comisia de control, ori de câte ori ni se solicită. Dacă există anumite aspecte de clarificat în ceea ce privește activitatea pe care o desfășurăm, sigur că ne prezentăm pentru a le clarifica. Răspundem și în fața cetățenilor în serviciul cărora suntem. De aceea, răspundem și la aceste întrebări puse de jurnaliști, în limita competențelor noastre legale.
100 de informări„inclusiv despre infecțiile nosocomiale” declară SRI că a trimis în ultimii 5 ani
– Misiunea Serviciului constă și în „Prevenirea și combaterea criminalității organizate transfrontaliere care, prin natură și amploare, afectează siguranța națională”. Iar valorile SRI sunt conchise astfel: „Apărăm comunitatea în care trăim, preţuim oamenii, acţionăm pentru a le proteja tradiţia şi a le asigura viitorul”. Crede SRI că, în cazul dezinfectanților din spitale, și-a îndeplinit misiunea și și-a respectat valorile?
– SRI are ca misiune nu doar prevenirea și combaterea criminalității organizate transfrontaliere. Dreptul la sănătate este un drept constituțional. Iar SRI acționează, alături de celelalte instituții partenere din Sistemul Național de Apărare, Securitate și Ordine Publică, pentru a proteja acest drept, alături de toate celelalte drepturi constituționale ale cetățenilor. SRI își îndeplinește rolul și misiunile, utilizând exclusiv resursele legale pe care le are la dispoziție.
– SRI are ca misiune nu doar prevenirea și combaterea criminalității organizate transfrontaliere. Dreptul la sănătate este un drept constituțional. Iar SRI acționează, alături de celelalte instituții partenere din Sistemul Național de Apărare, Securitate și Ordine Publică, pentru a proteja acest drept, alături de toate celelalte drepturi constituționale ale cetățenilor. SRI își îndeplinește rolul și misiunile, utilizând exclusiv resursele legale pe care le are la dispoziție.
– A avut SRI informații despre politizarea numirii directorilor de spital, a șefilor DSP și a vicierii achizițiilor publice din spitale prin influențe politice?
– Am răspuns la această întrebare mai sus. SRI a valorificat și transmis informări, potrivit legii, despre vulnerabilitățile și disfuncționalitățile sistemului public de sănătate.
– Spitalul SRI are contract cu HEXI PHARMA?
– Spitalul SRI nu are un contract cu Hexi Pharma. Însă, în conformitate cu legislația în vigoare privind achizițiile, la începutul acestui an, au fost achiziționate două produse de la firma menționată de dumneavoastră: săpun dezinfectant și antiseptic pentru mâini. Spitalul SRI nu s-a confruntat cu infecții nosocomiale.
– Spitalul SRI nu are un contract cu Hexi Pharma. Însă, în conformitate cu legislația în vigoare privind achizițiile, la începutul acestui an, au fost achiziționate două produse de la firma menționată de dumneavoastră: săpun dezinfectant și antiseptic pentru mâini. Spitalul SRI nu s-a confruntat cu infecții nosocomiale.
63de cumpărări directe a făcut Spitalul SRI în ultimii 5 ani de la Hexi Pharma
Ce va face Parlamentul?
Active Watch a cerut acum câteva zile Comisiei Parlamentare să audieze Serviciul în problema crizei dezinfectanților ca să aflăm ce a știut și ce a făcut.
La întrebările Gazetei, SRI confirmă că a știut și că a trimis informări.
„În fața Comisiei, Serviciul e obligat să arate informările pe care le-a făcut către beneficiari”, explică Mircea Toma.
Ce înseamnă beneficiari ai informărilor pe sănătate? Ministrul Sănătății, în primul rând. Primul ministru. Președintele. Și șefii Consiliilor Județene.
O sursă susține că „toți miniștrii Sănătății, începând cel puțin din 2009, de la Cseke Ottila, au avut informări SRI legate de infecțiile nosocomiale și, concret, despre dezinfectanți”.
„Este puțin probabil ca DNA și DIICOT să nu fi primit și ele informări de la SRI pe această temă, după ce Serviciul a sesizat că Ministerul Sănătății nu face nimic”, spune o altă sursă, judiciară.
17%
este scăderea numărului reacţiilor beneficiarilor la informările SRI în 2014 faţă de 2013
este scăderea numărului reacţiilor beneficiarilor la informările SRI în 2014 faţă de 2013
5.373 de informări
a transmis SRI beneficiarilor legali din plan central în 2014, conform raportului Serviciului
a transmis SRI beneficiarilor legali din plan central în 2014, conform raportului Serviciului
„Cu ochii mei am văzut o informare dată de SRI mai departe în care apărea numele lui Hexi Pharma și erau semnalate probleme la un lot întreg de dezinfectanți!”Sursă a Gazetei
Celor 6 miniştri ai sănătăţii din 2010 încoace ziarul le adresat ieri următoarea întrebare: „În perioada petrecută ca ministru al sănătăţii, aţi primit informări de la SRI legate de calitatea dezinfectanţilor, loturi cu probleme sau licitaţii trucate în privinţa acestor produse? Dacă da, a fost menţionat vreun producător anume?”
• Cseke Attila, ministrul Sănătăţii între 23 decembrie 2009 – 4 august 2011
„Din păcate, nu există posibilitatea legală și administrativă de a vă răspunde la această întrebare. Vă mulțumesc”.
„Din păcate, nu există posibilitatea legală și administrativă de a vă răspunde la această întrebare. Vă mulțumesc”.
• Ladislau Ritli, ministrul Sănătăţii între 17 august 2011 – 27 aprilie 2012
„Nu, nu, nu mi-aduc aminte de astfel de informaţii la nivelul Ministerului Sănătăţii. Eu am afinitate pentru astfel de informaţii, dar nu au fost. De fapt am stat destul de puţin acolo”.
„Nu, nu, nu mi-aduc aminte de astfel de informaţii la nivelul Ministerului Sănătăţii. Eu am afinitate pentru astfel de informaţii, dar nu au fost. De fapt am stat destul de puţin acolo”.
• Vasile Cepoi, ministrul Sănătăţii între 7 mai 2012 – 1 octombrie 2012
Nu a putut răspunde, aflându-se la înmormântarea tatălui său.
Nu a putut răspunde, aflându-se la înmormântarea tatălui său.
• Eugen Nicolăescu, ministrul Sănătăţii între 21 decembrie 2012 – 25 februarie 2014
„Din păcate, nu. Nu am primit nicio informare care să presupună să începi să acţionezi în acest sens. Dar poate verificați de ce Comisia de Biocide a prelungit avizele pînă în 2024”.
„Din păcate, nu. Nu am primit nicio informare care să presupună să începi să acţionezi în acest sens. Dar poate verificați de ce Comisia de Biocide a prelungit avizele pînă în 2024”.
• Nicolae Bănicioiu, ministrul Sănătăţii între 26 februarie – 2014 – 16 noiembrie 2015
„Cât am fost ministru am primit foarte multe informări, dar nu-mi amintesc de ceva special”.
„Cât am fost ministru am primit foarte multe informări, dar nu-mi amintesc de ceva special”.
• Patriciu Achimaş-Cadariu, ministrul Sănătăţii din 17 noiembrie 2015Ministrul actual a cerut întrebarea prin biroul de presă. Am trimis-o. Așteptăm răspunsul.
Prima reacție a importatorului Anios
Discuție cu Alexandru Vârgolici, patronul GB Indco, unicul importator al francezilor de la Anios.
Ați avut vreodată probleme cu dezinfectanții aduși din Franța? „Nu”.
Ați avut vreodată probleme cu dezinfectanții aduși din Franța? „Nu”.
Niciodată? „Niciodată”.
Omul are însă multe lucruri interesante de spus.
Pe mâine!
Celelalte 10 părți ale investigației:
- Episodul 1 » Statul român nu verifică niciodată în laborator dezinfectanții din spitale. Rețete din fabrica celui mai mare producător arată că antisepticele sunt diluate!
- Episodul 2 » Ei produc, ei se controlează și Ministerul Sănătății se face că nu le găsește sediul!
- Episodul 3 » Am făcut probe de laborator: dezinfectantul folosit în 2.000 de săli de operație din România are o substanță activă diluată de 10 ori!
- Episodul 4 » Mincinos cu acte! E-mailul care arată că patronul detergenților diluați își plătea datoriile din banii laboratorului unde făcea analizele
- Episodul 5 » Document: Controlul dezinfectanților cerut de ministrul Achimaș este gîndit chiar de către omul a cărui Asociație a fost sponsorizată de Hexi Pharma
- Episodul 6 » De ce dilua Condrea dezinfectantele de 10 ori?! Fiindcă își vindea lui, printr-un off-shore, substanțele active de 7 ori mai scumpe!
- Episodul 7 » În 2012, DNA, Parchetul și DIICOT l-au avut în mână pe Condrea, dar au închis urmărirea penală fără ca măcar să-l audieze!
- Episodul 8 » Cine se ocupă de dezinfectanții și de arhivele spitalelor: rackeți, evazioniști și un hacker condamnat la 11 ani de închisoare pentru că a devalizat bursa
- Episodul 9 » Spitalul de Copii din Galați a retras pe furiș Hexio-Scrub și Clorhexin. De ce a cerut Parchetul secretizarea rezultatelor? Autoritățile au cedat: lista devine publică. Ne-au mințit! Sînt 50 de spitale, adică 20%
- Episodul 10 » În plină criză de încredere, ministrul Achimaș a mințit și a manipulat! El a raportat 5%, dar a uitat să spună că sînt 50 de spitale cu probleme. Oamenii sînt internați în spitale, nu în bețigașele de probe!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu